Jak działa układ hamowania wózka widłowego?
Wózki widłowe to podstawa wyposażenia każdego magazynu oraz innych obiektów, w których konieczny jest transport bliski ładunków o znacznej masie – np. sklepów wielkopowierzchniowych czy zakładów produkcyjnych. Aby wózek spełniał wszystkie standardy bezpieczeństwa, musi być wyposażony między innymi w skuteczny układ hamulcowy. Dowiedz się, w jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm.
Rodzaje układów hamulcowych w wózku widłowym
W konstrukcji wózka widłowego wyróżnić można dwa rodzaje hamulców: zasadniczy oraz postojowy. Pierwszy z nich używany jest doraźne w czasie operowania wózkiem w celu spowolnienia go lub zatrzymania – hamulec postojowy ma z kolei zapobiegać swobodnemu przemieszczaniu się wózka, np. gdy nie ma operatora. Każdy z nich działa na nieco innej zasadzie.
Hamulec zasadniczy wózka
Mechanizm ten działa na zasadzie podobnej, jak w samochodach osobowych – wykorzystuje one pompę hydrauliczną, która uruchamia się wraz z naciśnięciem pedału hamulca. Pompa zaczyna wtedy tłoczyć płyn hydrauliczny do specjalnych cylinderków hamulcowych – wzrost ciśnienia płynu powoduje zaciśnięcie się klocków hamulcowych na tarczach obracających się kół wózka.
Hamulec postojowy?
Wykorzystuje się w nim układ złożony ze specjalnych cięgien lub lin stalowych oraz bębna montowanego na tylnej osi. Uruchomienie hamulca powoduje naprężenie lin i zaciśnięcie szczęk na bębnie, który w ten sposób zostaje unieruchomiony.
Dlaczego sprawne układy hamulcowe są tak ważne?
Podobnie jak w przypadku innych pojazdów, układy hamulcowe wózków widłowych odgrywają istotną rolę z punktu widzenia bezpieczeństwa maszyny. Niesprawność tych układów stanowi poważne zagrożenie zarówno dla wózka, jak i ludzi oraz obiektów znajdujących się w jego pobliżu. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje, kiedy układ hamulcowy zaczyna szwankować w momencie, kiedy wózek jest załadowany. Dlatego tak ważne jest przeprowadzanie regularnych kontroli hamulców.