(0) 0,00 

Skontaktuj się z nami: +48 91 311 96 04

Zaloguj się | Kontakt z nami

Czym jest przekładnia hydrodynamiczna?


Przekładnia hydrodynamiczna, zwana też przekładnią hydrokinetyczną lub zmiennikiem momentu, jest to urządzenie, które zmienia moment obrotowy do ok. trzech razy (w zależności od wielkości, kształtu łopatek itp.). Jest to część napędu hydrokinetycznego samochodów czy maszyn, takich jak np. wózki widłowe.

W tym artykule w skrócie przedstawimy specyfikę działania przekładni hydrodynamicznej.

Działanie przekładni hydrodynamicznej

Główną funkcją przekładni hydrodynamicznej jest przenoszenie energii mechanicznej z silnika. Kiedy silnik zaczyna pracować, daje napęd na wirnik pompy, który zaczyna się obracać. Powstaje wówczas siła odśrodkowa, która sprawia, że olej znajdujący się w kanałach między łopatkami jest wyrzucany, przebiega niewielką odległość i uderza w wirnik turbiny, stanowiący część połączoną ze skrzynią biegów.

Zatem: olej, który jest wyrzucany z wirnika pompy, uderza w łopatki wirnika turbiny, powodując ich obracanie się. Łopatki mają specyficzny kształt - zwężają się do wewnątrz, więc działa na nie coraz większa energia kinetyczna, a olej zmienia ją na energię mechaniczną, dzięki czemu wirnik turbiny się kręci, przekazując napęd przez wał na skrzynię biegów.

Nieodłącznym elementem przekładni jest kierownica, której głównym zadaniem jest robienie przełożenia. Znajduje się w centralnym położeniu w przekładni, a jej celem jest kierowanie oleju niezużytego z powrotem do wirnika pompy. Jest ona zamontowana po to, że gdy olej nie jest wykorzystywany przez wirnik turbiny z powodu zbyt dużego obciążenia w układzie jazdy, to ma wracać przez kierownicę, która przekazuje go do wirnika pompy. W ten sposób energia kinetyczna cały czas się sumuje i powstaje nawet trzy razy większe przełożenie.

Podsumowując: największe przełożenie w przekładniach hydrodynamicznych powstaje wtedy, kiedy maszyna praktycznie stoi w miejscu lub rusza z urobkiem, czyli gdy jak najwięcej niewykorzystanej energii kinetycznej wraca przez wirnik kierownicy do wirnika pompy, łączy się ze świeżą energią i znów uderza w łopatki wirnika turbiny.

Wróć

© 2021 IPZ. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin