(0) 0,00 

Skontaktuj się z nami: +48 91 311 96 04

Zaloguj się | Kontakt z nami

Czy wózki widłowe mają skrzynię biegów?


W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie sprawnego funkcjonowanie jakiegokolwiek magazynu czy sklepów wielkopowierzchniowych bez wykorzystania wózków widłowych. Urządzenia te pozwalają sprawnie i bez większego wysiłku dokonywać rozładunku, załadunku i transportu bliskiego towarów. Mimo że konstrukcyjnie znacznie się różnią od typowego samochodu osobowego, można znaleźć między nimi pewne podobieństwa – np. w kwestii skrzyni biegów.

Czy wózek widłowy ma skrzynię biegów?

Odpowiedź na powyższe pytanie jest prosta: tak, każdy wózek widłowy, podobnie jak każdy samochód czy ciągnik rolniczy, ma skrzynię biegów. I podobnie jak w tych pojazdach mechanizm ten może występować zarówno w wersji manualnej, czyli obsługiwanej ręcznie, jak i automatycznej. Warto jednak zaznaczyć, że w wielu wózkach mechanizm zmiany biegów jest maksymalnie uproszczony. Ze względu na fakt, że wózek pracuje zazwyczaj w zamkniętych pomieszczeniach gdzie występuje dużo przeszkód (np. regały magazynowe lub palety z ładunkami), nie musi on rozwijać dużych prędkości. Dlatego też jego skrzynia biegów jest zazwyczaj mocno uproszczona i oferuje znacznie mniej opcji przełożenia, niż w samochodach osobowych. Większość modeli wózków ma zaledwie dwa biegi: jeden do przodu, jeden do tyłu.

Do czego służy skrzynia biegów w wózku?

Skrzynie biegów w wózku widłowym, podobnie jak i w innych pojazdach, umożliwia zmianę przełożenia, czyli stosunek prędkości obrotowej na wale wyjściowym do prędkości obrotowej na wale wejściowym. Innymi słowy – dzięki skrzyni biegów można zwiększyć prędkość uzyskiwaną z silnika moc bez stałego zwiększania osiąganej przez niego prędkości obrotowej. Ważnym elementem skrzyni biegów jest sprzęgło, które w momencie zmiany przełożenia rozłącza wały obrotowe, a następnie łączy je w innej pozycji. W wózkach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów operator nie obsługuje sprzęgła samodzielnie, gdyż zmiana przełożenia zachodzi samoczynnie w momencie osiągnięcia odpowiednio wysokich obrotów.

Jaki rodzaj skrzyni biegów wybrać?

Zarówno skrzynie manualne (MTM), jak i automatyczne (ATM) mają swoje plusy i minusy. Pierwsze z nich są prostsze w konstrukcji i generalnie mniej podatne na uszkodzenia, niemniej ich obsługa wymaga pewnej wprawy. Nawet doświadczonym operatorom może się zdarzyć błąd, który doprowadzi do wyłączenia silnika. Skrzynie automatyczne są bardziej skomplikowane konstrukcyjnie i w przeciętnym użytkowaniu mają dłuższą żywotność. Praca z wózkiem wyposażonym w taki mechanizm jest prostsza, pozwala w pełni skupić się na innych aspektach obsługi pojazdu. Z drugiej strony wymagają większej uwagi jeśli chodzi np. o konserwację i serwis. Zaniedbania w tej kwestii (np. brak wymiany filtrów i oleju) mogą prowadzić do poważnych usterek, których usunięcie będzie bardzo kosztowne.

Podsumowują – wózki widłowe jak każdy pojazd wyposażony w silnik posiadają skrzynie biegów, pozwalają kontrolować przełożenie. W porównaniu do skrzyń obecnych w pojazdach samochodowych mechanizmy występujące w wózkach są mniej skomplikowane, niemniej wciąż wymagają odpowiednie konserwacji oraz znajomości ich obsługi.

Wróć

© 2021 IPZ. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin